CRM to skrót od angielskich słów Customer Relationship Managemen, czyli jest to system do zarządzania kontaktami z klientami. Są to rozwiązania informatyczne, które pozwalają na obsługę wszystkich etapów kontaktów na linii firma – klient, począwszy od pozyskania klienta do obsługi posprzedażnej. Systemy te są szczególnie użyteczne dla działów marketingu, sprzedaży i obsługi klienta a także dla kadry zarządzającej firmą. Umożliwiają one automatyzację pewnych procesów oraz analizę danych klientów pod różnymi kontami, aż w końcu analizę pracy marketerów, tworzenie raportów i wspierają także proces wymiany informacji i obiegu dokumentów.
Na rynku istnieje wiele systemów CRM. Jedne to tak zwane rozwiązania „pudełkowe”, czyli gotowe systemy, które są dostosowywane do potrzeb danego klienta, inne to natomiast rozwiązania dedykowane – pisane na specjalne zamówienie.
Wśród najbardziej znanych CRM – ów należy wymienić:
-
CRM Comarch Optima, który jest częścią większego systemu ERP, jest to produkt polskiej firmy
-
Dynamics – to CRM stworzony przez Microsoft,
-
SAGE Symfonia Start 2.0 Handel – Symfonia to przede wszystkim programy księgowe, które firma uzupełniła o moduły obsługi sprzedaży i magazynu.
-
endrone – został w 2018 r. wybrany najlepszym systemem CRM działającym w chmurze. To także polska produkcja.